Maskulinism.

Denna dag enligt folkmun går under namnet "alla hjärtans dag". En dag tillägnad kärleken, eller nån snubbe vid namn Valentine som satte livet till för hundratals år sedan. En dag då man är snäll och sprider kärlek omkring sig. En dag då jag som vanligt visar en rebellisk sida likt en tonårsrevolt och tar militant motstånd mot "högtiden" och därav gör helt tvärtom emot vad man borde göra.

På grund av detta tänkte jag lägga upp detta inlägg som handlar om "maskulinism" som för ovetande är den manliga motsvarigheten jämnt mot feminism. Med andra ord handlar det om orättvisor för män.

Med "högtiden" i åtanke kommer jag ta upp en del orättvisor mot män som rör par. Dock anser jag i allra högsta grad att dessa orättvisor är även stora problem som bör åtgärdas i samma mån som man försöker främja jämställdheten på annat håll. Hur som helst, här följer några "personliga favoriter". (Med personliga favoriter menar jag inte i positiv anda)

  • Kvinnor vinner runt 90% av vårdnadstvister gällande barn och boende.


  • Kvinnor bestämmer enväldigt utgången av en graviditet; om barnet skall födas eller inte, oavsett faderns vilja. Föds barnet blir fadern skyldig att betala underhållsstöd oavsett om han önskat sig barnet eller inte. Skulle han inte vilja skriva på faderskapstest, hämtas han med våld och tas blodprov med våld, och döms i tingsrätten till att betala underhåll.


  • Vid barnafödsel utan giftermål, står den ogifta kvinnan som automatiskt ensam vårdare. Därefter kan hon efter eget tycke välja att låta fadern ta del i vårdnaden eller inte. Fadern blir alltid underhållsskyldig. Endast då paret är gifta delas vårdnaden automatiskt vid barnets födsel. Vid kvinnans automatiska ensamma vårdnad får fadern inga föräldraförsäkringsdagar.


  • Barnbidraget går automatiskt till kvinnan, oavsett att ett barn föds i gift förhållande eller inte. Kvinnan kan bestämma sig att skriva över hälften till fadern.


  • Kvinnor får uteslutande boendet efter barnfödsel oavsett om mannen är bättre förälder eller inte.


  • Män får närvara vid förlossning endast på godkännande av kvinnan. Mannen kan således berövas första kontakten med sitt eget barn.


  • En man som i god tro varit fader utan att genetiskt vara fader åt ett barn och därmed varit skyldig att betala underhåll i 18-21 år, har inte rätt till retroaktiv ersättning för dessa kostnader, trots att kvinnan haft kunskaper om vem den riktiga fadern var redan från början.


Efter vad ni har fått se behöver jag väl knappast säg att kärlek betyder komplicerade problem, där i de flesta fall bara den ena parten går ut lycklig och segrande?

I del 2 kommer jag tala mer om maskulinism i en något allvarligare ton. Ni läste rätt, jag är inte färdig.

Kommentarer
Postat av: E.Lawergren

detta var faktiskt mycket intressant :O och även orättvist som faan!

2009-02-14 @ 22:51:20
URL: http://FreakFabrik.bilddagboken.se/
Postat av: Anonym

övertygade inte mig...

2009-02-15 @ 10:30:16
Postat av: ingrid

Övertygade inte mig heller. Men trevligt att hitta din blogg!

2009-02-26 @ 00:30:51
Postat av: sara

det är ju kvinnans kropp, klart som fan att hon ska få bestömma om hon vill ha barnet eller inte, ska hon tvingas bära ett barn hon inte vill ha? och självklart ska hon få bestämma vem hon vill ha närvarande vid en förlossning, eftersom hon då befinner sig i en väldigt utsatt position..

2009-03-06 @ 11:34:05
Postat av: Caroline

Håller med Sara. Men alla fördelar männen har i samhället då? Borde du inte ta upp det ämnet nu när du radat upp allt med kvinnor och barn och orättvisorna runt det.

2009-03-16 @ 19:52:19
Postat av: Alex

Trevligt att se att du kan skriva min bror. Som jag ser har det politiska tänkandet gått ut över dig också. Ser framemot att läsa vidare.

2009-04-04 @ 22:27:26
URL: http://atroff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0